Do zadań samodzielnego stanowiska ds. kadr i organizacji należy:
Z zakresu ustawy kodeks pracy:
- kompleksowe prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników urzędu gminy oraz kierowników jednostek organizacyjnych nie będących nauczycielami,
- przyjmowanie dokumentacji związanej z nawiązaniem stosunku pracy,
- przygotowywanie umów o pracę, umów zleceń do akceptacji pracodawcy,
- uzupełnianie akt osobowych pracowników oraz nadzór nad ich aktualnością dokumentami potwierdzającymi (w czasie trwania stosunku pracy):
- badania lekarskie pracowników ( wstępne, okresowe, kontrolne),
- szkolenie pracowników z zakresu bhp,
- szkolenie pracowników z zakresu p. poż,
- podnoszenie przez pracownika kwalifikacji zawodowych,
- udzielanie urlopu wypoczynkowego, bezpłatnego, wychowawczego,
- wymiaru wynagrodzeń, przeszeregowania, nagrody i inne zadania zgodnie z obowiązującymi przepisami o prowadzeniu akt osobowych.
- prowadzenie dokumentacji obecności pracowników w pracy oraz zwolnień od pracy -listy obecności,
- prowadzenie książki wyjść, , ewidencji czasu pracy, urlopów pracowniczych, zwolnień lekarskich,
- rozliczanie czasu pracy,
- prowadzenie dokumentacji związanej z rozwiązywaniem umowy o pracę, w tym sporządzanie i wydawanie pracownikowi świadectwa pracy,
- prowadzenie archiwizacji akt osobowych pracowników Urzędu Gminy i kierowników jednostek organizacyjnych,
- udzielanie pomocy pracownikom w zakresie składania wniosków o renty i emerytury,
- sporządzenie umów o wykorzystanie samochodu prywatnego do celów służbowych,
- współpraca z firmą zewnętrzną realizującą usługi BHP w zakresie:
- wykonywania okresowej analizy stanu bhp,
- stwierdzania zagrożeń zawodowych i ryzyka stanowisk pracy,
- przeprowadzania kontroli warunków pracy,
- przygotowania projektów wewnętrznych zarządzeń i instrukcji dotyczących bhp,
- rejestracji, przygotowania i kompletowania, przechowywania dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, chorób zawodowych oraz wyników badań środowiska pracy,
- udziału w dochodzeniach powypadkowych,
- opracowania regulaminów dotyczących występowania ryzyk związanych z organizacją pracy.
Z zakresu ustawy o pracownikach samorządowych:
- prowadzenie dokumentacji w zakresie okresowych ocen pracowników,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej służby przygotowawczej pracowników,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej naborów i konkursów na stanowiska urzędnicze.
Z zakresu rozporządzenia w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych:
- rejestrowanie przesyłek wpływających w dzienniku korespondencji, w tym sprawdzanie prawidłowości wskazanego adresu na przesyłce oraz stanu jej opakowania,
- zawracanie przesyłek mylnie doręczonych,
- przekazywanie przesyłek do dekretacji sekretarzowi gminy,
- przekazywanie zadekretowanych pism komórkom organizacyjnym.
Z zakresu ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy:
- współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie organizacji staży oraz robót publicznych.
Pozostałe:
- prowadzenie rejestru zarządzeń i innych aktów wydawanych przez Wójta,
- prowadzenie rejestru instytucji kultury,
- prowadzenie książki kontroli,
- prowadzenie rejestru skarg i wniosków,
- prowadzenie spraw dotyczących organizacji i nadzoru nad praktykami studentów i uczniów,
- zamieszczanie pism na tablicy ogłoszeń Urzędu,
- zamawianie i gospodarowanie pieczęciami,
- zamawianie prasy niezbędnej w pracy urzędu,
- prowadzenie ewidencji publikacji książkowych zakupionych przez pracowników.