Do zadań samodzielnego stanowiska ds. wojskowych, obrony cywilnej oraz przeciwpożarowej należy:
Z zakresu ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej:
- współudział z wojewodą w przeprowadzeniu kwalifikacji wojskowej, a w szczególności:
a) sporządzanie wykazu osób wezwanych do kwalifikacji wojskowej,
b) prowadzenie postępowań wyjaśniających w stosunku do osób, które nie zgłosiły się do kwalifikacji wojskowej,
c) przyjmowanie wniosków o orzeczeniu konieczności sprawowania przez osoby podlegające stawieniu się do kwalifikacji wojskowej bezpośredniej opieki nad członkiem rodziny,
d) prowadzenie spraw z zakresu nakładania na osobę podlegającą kwalifikacji wojskowej grzywny w celu przymuszenia albo zarządzenia przymusowego doprowadzenia przez Policję do kwalifikacji wojskowej w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, - prowadzenie spraw w zakresie orzekania o konieczności sprawowania przez osobę podlegającą obowiązkowi odbycia zasadniczej służby wojskowej bezpośredniej opieki nad członkiem rodziny, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 3 ustawy o powszechnym obowiązku obrony,
- prowadzenie spraw w zakresie wydawania decyzji administracyjnej o uznaniu żołnierza w czynnej służbie wojskowej albo osobę, której doręczono kartę powołania do tej służby, za posiadającego na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny albo za żołnierza samotnego,
- przyjmowanie dokumentów stwierdzających niezdolność lub niepełnosprawność od osób podlegających obowiązkowi zgłoszenia się do rejestracji w przypadku, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy o powszechnym obowiązku obrony,
- prowadzenie rejestrów i wykazów zgodnie z ustawą o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej,
- organizowanie doręczania kart powołania do odbycia ćwiczeń wojskowych przeprowadzanych w trybie natychmiastowego stawiennictwa oraz do czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
- organizowanie rozplakatowania obwieszczeń o powołaniu do czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
- prowadzenie i aktualizowanie dokumentacji służby stałego dyżuru w Urzędzie,
- ustalanie i wypłacanie świadczenia pieniężnego żołnierzom rezerwy odbywającym ćwiczenia wojskowe,
- prowadzenie spraw w zakresie wydawana decyzji o pokrywaniu należności i opłat związanych z zajmowaniem lokali mieszkalnych, o których mowa art. 131 ust. 1 ustawy o powszechnym obowiązku obrony,
- prowadzenie spraw w zakresie wydawania zarządzeń o utworzeniu formacji obrony cywilnej,
- prowadzenie spraw reklamacyjnych Urzędu od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji w czasie wojny,
- opracowywanie Planu Operacyjnego funkcjonowania Gminy w okresie zagrożenia zewnętrznego państwa i wojny,
- opracowywanie Gminnego Planu Osiągania Wyższych Stanów Gotowości do reagowania na sytuacje kryzysowe,
- opracowywanie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu na czas zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny,
- przygotowanie podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych do wykonywania zadań podczas podwyższania gotowości obronnej państwa,
- przygotowywanie dokumentacji Stałego Dyżuru Wójta Gminy,
- prowadzenie postępowania administracyjnego związanego z nakładaniem obowiązku świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony,
- prowadzenie rejestru wykonanych świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony,
- nakładanie w ramach przygotowania do samoobrony na osoby posiadające obywatelstwo polskie zobowiązań do:
- przygotowania ochrony budynku lub lokalu mieszkalnego oraz mienia osobistego i indywidualnego,
- zabezpieczenia własnych źródeł wody pitnej i środków spożywczych przed zanieczyszczeniem lub skażeniem,
- utrzymywania i konserwacji posiadanego oraz przydzielonego sprzętu i środków ochrony,
- utrzymywania i konserwacji domowych pomieszczeń ochronnych,
- wykonywania innych przedsięwzięć mających na celu ochronę własnego życia, zdrowia i mienia oraz udzielania pomocy poszkodowanym,
- prowadzenie szkoleń obronnych według zasad określonych w przepisach szczególnych.
Z zakresu ustawy o zarządzaniu kryzysowym:
- tworzenie gminnego planu zarządzania kryzysowego i jego aktualizowanie oraz uzgadnianie z kierownikami jednostek organizacyjnych,
- prowadzenie spraw związanych z kierowaniem monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie gminy,
- prowadzenie spraw z zakresu planowania cywilnego, w tym:
- realizacja zaleceń do gminnego planu zarządzania kryzysowego,
- opracowywanie i przedkładanie staroście do zatwierdzenia gminnego planu zarządzania kryzysowego,
- prowadzenie spraw z zakresu zarządzania, organizowania i prowadzenia szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego,
- koordynowanie wykonywania przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania gminy,
- prowadzenie spraw w zakresie zapobiegania, przeciwdziałania i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym,
- współdziałanie z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie przeciwdziałania, zapobiegania i usuwania skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym,
- organizacja i realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej,
- prowadzenie spraw w zakresie powołania gminnego zespołu zarządzania kryzysowego w tym określenia jego składu, organizacji, siedziby oraz tryb pracy oraz koordynowania jego pracy w zakresie:
- oceny występujących i potencjalnych zagrożeń mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo publiczne i prognozowania tych zagrożeń,
- przygotowywania propozycji działań i przedstawianie wojewodzie wniosków dotyczących wykonania, zmiany lub zaniechania działań ujętych w wojewódzkim planie zarządzania kryzysowego,
- przekazywania do wiadomości publicznej informacji związanych z zagrożeniami,
- opiniowania wojewódzkiego planu zarządzania kryzysowego,
- prowadzanie spraw z zakresu całodobowego alarmowania członków gminnego zespołu zarządzania kryzysowego, a w sytuacjach kryzysowych zapewnienia całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji oraz dokumentowania prowadzonych czynności,
- organizowanie współdziałania z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej,
- nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności,
- organizowanie współpracy z podmiotami realizującymi monitoring środowiska,
- współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne,
- realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa,
- organizowanie pracy gminnych centrów zarządzania kryzysowego w przypadku ich powołania.
Z zakresu ustawy o ochronie przeciwpożarowej:
- prowadzenie całokształtu spraw związanych z ochroną przeciwpożarową w gminie,
- koordynowanie funkcjonowania krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze gminy,
- koordynowanie ubezpieczenia członków OSP i samochodów pożarniczych, a także posiadania przez członków OSP będących w JOT odpowiednich badań i kwalifikacji,
- współpraca z komendą miejską straży pożarnej w zakresie gotowości operacyjno-bojowej jednostek ochotniczych straży pożarnej funkcjonujących na terenie gminy,
- rozliczanie miesięcznych kart pracy pożarniczych pojazdów samochodowych i sprzętu OSP, oraz rozliczanie udziału jednostek w działaniach ratowniczych,
- współudział przy organizowaniu zawodów sportowo-pożarniczych oraz turniejów wiedzy pożarniczej dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych na terenie gminy,
- nadzorowanie legalizacji sprzętu, umundurowania i wyposażenia przez OSP,
- cięgła współpraca i wymiana informacji z komendantem gminnym ochrony przeciwpożarowej,
- przygotowywanie informacji o OSP z terenu gminy dla wojewody i starosty,
- koordynowanie spraw związanych z wypłatą ekwiwalentów za działania ratownicze i szkolenia,
- nadzór nad przygotowaniem projektów planu finansowo-rzeczowego w zakresie ochrony p.poż. przez OSP i przedkładaniem ich Skarbnikowi Gminy dla celów opracowania budżetu na dany rok,
- przygotowanie sprawozdań finansowo – rzeczowych dotyczących realizacji świadczeń rzeczowo – finansowych gminy na rzecz OSP,
- nadzór nad wyposażeniem obiektów gminnych w niezbędne oznakowanie oraz wyposażenie przeciwpożarowe.
Z zakresu ustawy o stanie klęski żywiołowej:
- wspomaganie wójta w kierowaniu działaniami których celem zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia,
- doradzanie wójtowi w zakresie wydawania poleceń kierownikom jednostek organizacyjnych, jednostek pomocniczych, kierownikom jednostek ochrony przeciwpożarowej, oraz innych jednostek,
- przekazywanie odpowiednich informacji staroście oraz wojewodzie,
- doradzanie wójtowi w zakresie nałożenia świadczeń osobistych i rzeczowych oraz ograniczenia wolności i praw człowieka i obywatela,
- monitorowanie występujących klęsk żywiołowych i prognozowanie rozwoju sytuacji,
- realizowanie procedur reagowania w stanie stanu klęski żywiołowej,
- przygotowanie warunków umożliwiających koordynacje pomocy humanitarnej,
- realizowanie polityki związanej ze stanem klęski żywiołowej.
Z zakresu ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie:
- współpraca z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na terenie gminy w zakresie zadań gminy,
- opracowywanie zasad konsultowania projektów aktów prawa miejscowego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji,
- opracowywanie projektu rocznego (wieloletniego) programu współpracy z organizacjami pozarządowymi,
- przeprowadzenie konsultacji tego programu z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami zgodnie z określonymi zasadami,
- przygotowywanie sprawozdania z realizacji programu współpracy w sposób opisany w ustawie oraz jego publikacja w BIP,
- przygotowanie odpowiedzi organizacjom pozarządowym i innym podmiotom w przypadku złożenia przez nie z własnej inicjatywy wniosku o realizację zadania publicznego,
- prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem ogłoszenia otwartego konkursu ofert na realizację zadania publicznego, oraz jego ogłoszeniem w BIP, na stronie internetowej oraz w siedzibie urzędu gminy, oraz fakultatywnie w dziennikach i tygodnikach,
- prowadzenie spraw w zakresie powołania komisji konkursowej, oraz udzielanie członkom komisji wyjaśnień na temat warunków oferty które podlegają zaopiniowaniu,
- prowadzenie spraw związanych z ogłoszeniem unieważnienia konkursu ofert w przypadkach przewidzianych w ustawie oraz ogłoszeniem tego w BIP, na stronie internetowej oraz w siedzibie urzędu gminy, oraz fakultatywnie w dziennikach i tygodnikach,
- prowadzenie spraw związanych z niezwłocznym ogłoszeniem wyników konkursu ofert, w BIP, na stronie internetowej oraz w siedzibie urzędu gminy, oraz fakultatywnie w dziennikach i tygodnikach,
- koordynowanie zawierania umów z podmiotami które wygrały konkurs,
- dokonywanie kontroli i oceny realizacji zadań, realizowanych przez podmioty, oraz wzywanie do rejestracji działalności gospodarczej w przypadku jej prowadzenia,
- nadzór nad terminowym sporządzeniem sprawozdań przez podmioty z którymi zawarto umowy o realizację zadania publicznego,
- prowadzenie spraw związanych ze zlecaniem zadań publicznych z pominięciem otwartego konkursu ofert, w trybie przewidzianym w ustawie w tym zamieszczanie oferty, w BIP, na stronie internetowej oraz w siedzibie urzędu gminy, rozpatrywaniem uwag i zawieraniem umowy,
- prowadzenie spraw w zakresie określania trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej, ich oceny oraz zawierania odpowiednich umów,
- prowadzenie aktywnej polityki w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi,
- opracowanie propozycji planów budżetu w zakresie działań przewidzianych w programie współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Z zakresu ustawy o ochronie informacji niejawnych:
- prowadzenie postępowań i zapewnienie ochrony informacji niejawnych w oparciu o przepisy ustawy, w tym opracowanie planu ochrony oraz nadzorowanie jego realizacji,
- kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji,
- szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych według zasad określonych w ustawie,
- prowadzenie Tajnej Kancelarii w tym przyjmowanie, rejestracja, przechowywanie, przekazywanie i wysyłka dokumentów zawierających informacje niejawne,
- prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych w urzędzie albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych,
- prowadzenie postępowań sprawdzających wobec tych osób oraz wydawania im poświadczeń bezpieczeństwa, zarządzanie ryzykiem informacji niejawnych.
Z zakresu ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych:
- prowadzenie spraw związanych z wydaniem zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej,
- prowadzenie spraw związanych z wydaniem zezwolenia na przeprowadzenie wskazanej liczby imprez masowych lub przeprowadzenie takich imprez w okresie 1 roku,
- prowadzenie kontroli zgodności przebiegu imprezy masowej podwyższonego ryzyka z warunkami określonymi w zezwoleniu,
- prowadzenie spraw związanych z przerwaniem imprezy masowej oraz zakazem przeprowadzenia imprezy masowej w przypadku zmiany warunków bezpieczeństwa.
Z zakresu ustawy o sporcie:
- Nadzór nad boiskami wielofunkcyjnymi, boiskami trawiastymi i siłownią plenerową których właścicielem lub administratorem jest gmina.